Postoji sasvim logično objašnjenje zašto svake godine iznova i sa svih strana čujemo jedne te iste božićne pjesme. Riječ je o nostalgiji, poznatom faktoru kojeg glazbena i pop industrija vješto iskorištavaju. Većina popularnih božićnih pjesama priziva sjećanja na neka prošla, često ljepša i sretnija vremena. Može biti riječ o snijegom zametenom blagdanskom razdoblju i Božiću ''kakav je nekad bio'', obiteljskom ugođaju ili druženju s dragim prijateljima te svim onim uspomenama koje nas vežu uz Božić u djetinjstvu. Dodajmo tomu činjenicu da se omiljene božićne pjesme, baš kao i mnoge druge, generacijski prenose u obitelji i jasno je zašto se isti božićni hitovi vrte već desetljećima. Oni su nam jednostavno poznati, a ''poznato'' je ugodno i sigurno, osjećaj kojem se želimo vraćati.
Za sve Grincheve zato imamo loše vijesti: nema Božića bez Mariah Carey. Barem kada se radi o poslu poput biranja glazbe za poslovne prostore stotina raznovrsnih klijenata. Evo i zašto.
Zato što ste vi tako tražili. Da pojasnimo. Ako je riječ o prostorima poput shopping centara ili velikih trgovačkih lanaca u kojima se na dnevnoj razini izmjenjuju stotine kupaca (a u praznično vrijeme te brojke dodatno i značajno rastu) glazba u pravilu treba biti prilagođena širokom spektru preferencija posjetitelja. Većina je tih posljetitelja navikla u blagdanskom razdoblju upravo na takvim mjestima čuti najpopularnije pjesme koje već odavno znaju pjevušiti i smatraju da bez njih nema ''pravog Božića''. Prvi taktovi pjesama poput All I Want For Christmas Is You instantna su asocijacija na praznično razdoblje i znak da je Božić iza ugla.
Već s prvim danima studenog naši klijenti počinju se javljati sa zahtjevima za božićne playliste, a ti zahtjevi nezaobilano dolaze uz poruku da playliste moraju uključivati ''najveće božićne hitove''. U prijevodu – Mariah Carey je nezobilazni simbol Božića (koliko god vam možda išla na živce).
No, kako je moguće da se gotovo niti jedna nova božićna pjesma u posljednjih dvadesetak godina nije probila na vrh top lista?
Kako je pisao Wired, u potrazi za savršenom božićnom pjesmom, 2017. godine britanski lanac trgovačkih cenatra Intu naručio je istraživanje kojeg je proveo forenzički muzikolog Joe Bennett s bostonskog Berklee College of Music.
Kako bi pronašao elemente ultimativne božićne pjesme, Bennett je proučavao britanske Spotify top liste u tjednu 25. prosinca. Od 200 najboljih pjesama, 78 je bilo povezano s Božićem ili blagdanima. Svi tekstovi sadržavali su teme poput doma, zaljubljenosti, izgubljene ljubavi, zabava, Djeda Božićnjaka ili sobova, snijega ili hladnoće, religije i mira na Zemlji. Čak 49 posto pjesama uključivalo je zvuk zvončića za saonice, 95 posto je bilo snimljeno u duru, a srednji tempo pjesama bio je 115 bpm-ova.
Tekstopisci Steve Anderson i Harriet Green imali su sve sastojke za napraviti savršenu božićnu pjesmu - Love’s Not Just For Christmas. Ili su barem tako mislili. Naime, Love’s Not Just For Christmas nije se niti približila glazbenim top ljestvicama, a kamoli postala jedna od onih koje će se desetljećima kasnije vrtiti na radijskim postajama. U čemu je bio problem? Wired prenosi izjavu Adama Behra, predavača suvremene i popularne glazbe na Sveučilištu Newcastle: ''Ne postoji čarobna formula. Love’s Not Just For Christmas je zapravo iznenađujuće efektna za nešto što je napisano timski, ali volimo osjećaj autentičnosti i nostalgije.”
Važno je napomenuti da božićni hitovi ne moraju nužno biti doslovno božićni. Primjerice, najizvođenija britanska pjesma 21. stoljeća u božićnom razdoblju zapravo je svojom porukom sasvim suprotna od klasične tople, obiteljske blagdanske atmosfere. Riječ je, naravno, o pjesmi Fairytale of New York benda The Pogues i Kirsty MacColl iz 1987. godine koja zbog eksplicitnog teksta i tematike danas vjerojatno ne bi bila niti izdana.
No, sve ovo ne znači da ne postoje iznimke od pravila. Dobra božićna glazbena playlista balansirat će između klasičnih, poznatih hitova i novijih, zanimljivih izdanja.
Kao što je naša praksa pokazala, neće svi poslovni prostori imati istu božićnu glazbu. Shopping centri svakako će ići u smjeru najvećih i najprepoznatlijvijih hitova, ali primjerice u predvorjima luksuznih hotela izbor će biti znatno suptilniji. Najvažnije je pratiti dosadašnju glazbenu selekciju prilagođenu stilu i zahtjevima klijenata. Zato smo u Jukeboxmusicu božićne playliste podijelili u nekoliko kategorija, od kojih izdvajamo najvažnije:
Xmas Oldies – kolekcija najpoznatijih božićnih klasika u originalnim verzijama 50-ih i 60-ih godina, a izvode ih Dean Martin, James Brown, Bring Crosby, Tony Bennett, Diana Ross i drugi
Moderniji božićni zvuk – izbor originala i prepjeva koji pokriva univerzalni pop izričaj i zapravo je proširena playlista koja ne uključuje samo klasične božićne pjesme – od Mariah Carey i Sie, preko Coldplaya i Jonas Brothersa, do Michaela Bublea i Whama
Domaće – naravno, i domaće božićne pjesme našle su svoje mjesto na našim internim radijima. Tako neki Jukeboxmusic klijenti, u skladu sa svojim brendom, traže isključivo ovakvu prazničnu glazbenu selekciju koja uključuje izvođače poput Fantoma, Petra Graše, Marka Tolje, Mie Dimšić, Ivane Kindl i drugih
Jazz i Smooth Jazz Xmas – uglavnom instrumentalne skladbe za klijente koji žele suptilniji božićni ugođaj
Dakle – može i drugačije! Važno je samo, kao i uvijek u našem poslu, uskladiti izbor božićne glazbe s vrijednostima i stilom brenda i klijenata. Kontaktirajte Jukeboxmusic ako i vi želite glazbom proslaviti Božić!